سردر ورودی های مسجد حکیم اصفهان

مسجد حکیم اصفهان سه ورودی اصلی دارد. سردر شرقی به شکل پنج ضلعی، با دو سکو در دو طرف، کتیبه ای با اشعار فارسی، مقرنس کاری در قوس سردر، و دو پشت بغل مزین به خط بنایی کاشی کاری شده است.

سایت ارگ در این مقاله قصد دارد تا شما را با یکی از مسجد تاریخی از جمله مسجد حکیم اصفهان آشنا سازد لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

سردر غربی با مقرنس گچی ساده در قوس، در انتهای کوچه ای بن بست قرار دارد و به خیابان حکیم راه می یابد و نزدیک به در جورجیر است.

 

سردر شمالی با انواع کاشی کاری و آجرکاری و دو سکو در دو طرف، ایوان کوچکی به عرض مدخل با طراحی زیبا، در بالای در ورودی دارد که به حجره ای راه می یابد؛ در بالای حجره دو پشت بغل و در قوسِ ایوان، مقرنس با پوشش کاشی کاری مَعقلی دیده می شود.

حوض مسجد حکیم اصفهان

در ضلع شمال غربی مسجد حکیم اصفهان، نزدیک درِ دیالمه، حوض خانه ای به ابعاد 8/80 متر* 7/70 متر قرار دارد. اطراف حوض خانه از طاق نماهایی تشکیل شده و طاق نمای جنوبی شاه نشین است.

بخشی از روشنایی این فضا از شبکه های شیی ضلعی منظم بالای دیوارها تامین می شود، کف طاق نماها در حدود پنجاه سانتی متر از کف حوض خانه بلندتر است تا در موقع وضو گرفتن بتوان روی آن نشست و هم محلی برای قرار دادن لباس های اضافی باشد.

در وسط حوض خانه مسجد حکیم اصفهان، حوضی به طول چهارمتر و عرض سه متر ایجاد شده است، در وسط حوض فواره ای است که آب را از منبع مادر چاه به اینجا منتقل می کند. هر چند که شیرهای آب لوله کشی نیز در اطراف حوض نصب شده اند.

 

مسجد حکیم از جمله مسجد تاریخی اصفهان به شمار می آید از این رو به توصیف این مسجد پرداخته بودیم.